Cafeïne | gevaarlijk voor zwangere vrouwen
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat zwangere vrouwen een verhoogde kans op een miskraam hebben als zij in de eerste maanden van de zwangerschap dagelijks veel cafeïnehoudende dranken drinken.
Wetenschappers in Chicago toonden aan dat je niet eens exorbitante hoeveelheden koffie hoeft te drinken om in de gevarenzone te komen. Bij inname van tweehonderd milligram cafeïne (twee kopjes koffie) per dag, verdubbelt al het risico op een miskraam in vergelijking met vrouwen die helemaal geen cafeïne nuttigen.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim duizend Amerikaanse vrouwen. Wetenschappers stellen nu dan ook dat zwangere vrouwen - om elk risico te vermijden – de eerste vijf maanden van hun zwangerschap geen cafeïnehoudende dranken zouden mogen nuttigen.
De onderzoekers vermoeden dat de cafeïne schadelijk kan zijn voor de foetus door de nog onderontwikkelde stofwisseling. Tevens kan de bloedtoevoer naar de placenta afnemen door vernauwing van de bloedvaten.
Bron: nu.nl
